15 de septiembre de 2012

El hechizo del fauno





People said about him, that he used to reveal the future listening to people’s dreams, speaking with animals and using them to travel between worlds, from where he returned with the news from those who were away, or those who were not anymore, or even the lost people. 
He also smelled the storm and knew, listening to the forest, if things were going well or bad to his neighbors. It was also said, but this appeared to be hearsay, pursued as owned in moonligth nights, women and men in its path, brandishing a massive erection. They also spoke about his monotone singing look like to have hypnotic powers, attenuated cure melancholy and dismal trends.
In some places people thought  he was the perfectely demonstration of desire, according to others he served as a guide to the beasts of the field, and they used to symbolized him with a mace on his shoulder, half-naked, between threatening and perplexety.
The good savage is like that shy shadow that civilized men discover,  when he looks askance, not without some disturbing feeling, and discovering two things about himself: he is an incomplete person and something unknown is watching permanentelly to him.






 










Decían de él, que revelaba el futuro escuchando los sueños de la gente, que hablaba con los animales y se servía de ellos para viajar entre mundos, de donde volvía con noticias de los que estaban lejos, o de los que no estaban, o de gente perdida. También olía la tormenta y sabía, escuchando al bosque, si las cosas les iban a ir bien o mal a sus vecinos. También se decía, pero esto al parecer eran habladurías, que perseguía como poseído en las noches de luna, a las mujeres y hombres que encontraba a su paso, blandiendo una imponente erección. También hablaban de que su canto monocorde tenía poderes hipnóticos, curaba la melancolía y atenuaba las tendencias funestas.
En algunos lugares lo tenían por una manifestación del deseo, en otros servía de guía a las bestias del campo y lo reproducían con una maza al hombro, semidesnudo, entre amenazante y perplejo.
El buen salvaje es como esa sombra que descubre el hombre civilizado, cuando mira de soslayo, no sin cierta inquietud, ya que intuye dos cosas: que es un ser incompleto y que algo que desconoce lo observa.

1 comentarios:

Palma dijo...

Fantástico!

Bienvenidos a este blog.

Me inicié en la fotografía durante los viajes que iba efectuando. Después fui realizando poco a poco fotos para algunas compañías de teatro y danza, de amigos que me iban pidiendo imágenes de sus espectáculos. Más tarde comencé a realizar retratos y desnudos en estudio para comprender mejor el acto fotográfico y estudiar otras posibilidades de producción y aprendizaje. Con el tiempo he ido ampliando mi panorama de intereses, las estrategias de composición, la construcción y afinamiento de la mirada.

He llamado a este blog Miradalateral por la multiplicidad de sentidos que pueden poseer las imágenes, por su calidad de registros temporales suspendidos en la memoria, por su capacidad de incrementar la observación, por su disposición sobre el dominio de lo visible y el poder de manipular la realidad.

Creo que las tres personas del verbo en la fotografía serían: luz, encuadre y enfoque.

Tres parámetros físicos que intuyo forman la sustancia base de las construcciones metafóricas en que se mueven las imágenes fotográficas. También debería decir los motivos, que serían como la fe de ese supuesto orden teológico.

Uso esta metáfora religiosa, porque como decía John Berger, nuestra mirada está determinada por nuestras creencias, y yo fui educado en la mitología católica.

La cuestión de si las fotografías registran la realidad o son invención, me parece un argumento metafísico y no doy mucho crédito a esta controversia, quizá porque tengo el presentimiento de que toda realidad es invención y es también, probablemente, el ejercicio de nuestra memoria, de la cual depende nuestra interpretación del mundo.



Welcome

I initiated myself in photography while I was travelling.

Afterwards I started to shoot for some dance and theatre companies, from friends that wanted pictures from their shows and performances. Later on I began with portraits and nudes in a studio for understanding better the whole process about photography and for studying other possible ways of production and learning. Over time I have been expanding my spectrum of interests, composition strategies, construction and gaze’s selection.

I called this blog Miradalateral (sideview) due to the multiplicity of the senses that images can contain, for its quality of temporary records suspended in memories, for its capacity to increase observation, for its disposition on the domain of the visible and the power to manipulate reality.

I believe that the three consubstantial persons in photography would be: light, framing and focus. Three physical parameters which, I intuit, form the substancial base of the metaphorical constructions of the photographical images. I should explain as well the reason. Those would be like the faith of that supposed theological order. I use this religious metaphor because, as John Berger use to say, our look is determined by our beliefs, and I was raised in a Catholic mythology.

About the matter whether photographs register reality or are an invention: I find that it is a metaphysical argument to which I do not give much credit. Maybe because I have the feeling that reality itself is an invention and it is probably as well the exercise of our memory, which is related to our world’s interpretation.



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