30 de marzo de 2012

Los iniciados

Specular realities between the mask and the reflection of the figure in the eye of the host, in the banquet of autophagy.
We are what we eat, as well as we are our masks and personalities we adopt, playing to be what we are but acting as we think that we are. We are the beings we eat  coming from other worlds, air, sea, river, orchard, forest, open field, the closed farm.
Raw, cooked over low heat or flame, breaded, fried or boiled.
Our kitchen is the home, where take place simmering family narrative, the spice of life, what feeds us and give us name. Smell, touch, see; fish, poultry, vegetables, meats, hearing the pots and pans, crackling rhythms of fried food, the boiling of cooked, like what happen in the sedimentation of flavors in the stove heat that precipitate alchemical reactions and substances. The impregnated air vapors are promises of what is about to say, declining any meaning to the taste sensation. I go through the kitchen like by the world, keepers of secrets these mysterious crabs beaches bordering on my plate, winding fish colors ready to give their portion smoked seafood. And I the cooker of things that makes the world that I am, the masks I live, I the great glutton.



























Realidades especulares entre la máscara y el reflejo de la figura en el ojo del anfitrión, en el convite de la autofagia.
Somos lo que comemos, como somos nuestras máscaras y las personalidades que adoptamos, jugando a ser lo que somos mientras nos interpretamos como creemos ser. Somos los seres que comemos venidos de otros mundos, del aire, del mar, del río, de la huerta, del bosque, del campo abierto, de la granja cerrada.                                    
Crudos, cocinados a fuego lento o a la llama viva, rebozados, fritos o hervidos.     
Nuestra cocina es el hogar, donde se cuece a fuego lento la narración familiar, el condimento vital, lo que nos alimenta y da nombre. Oler, tocar, ver; los peces, las aves, las verduras, las viandas, oír las ollas y sartenes, los ritmos del chisporroteo de las fritangas, de la ebullición de las cocidos, gustar lo que se va dando en la sedimentación de sabores que los fogones precipitan en las reacciones alquímicas de calor y sustancia. El aire impregnado de vapores son promesas de lo por decir declinando todo sentido a la sensación del gusto. Voy por la cocina como por el mundo, cangrejos guardianes de secretos en playas misteriosas que orillan en mi plato, peces de sinuosos colores listos para darle al fumé su porción de mar. Y yo cocinero de las cosas que conforma el mundo de lo que soy, de las máscaras que habito, yo el gran glotón.   












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Bienvenidos a este blog.

Me inicié en la fotografía durante los viajes que iba efectuando. Después fui realizando poco a poco fotos para algunas compañías de teatro y danza, de amigos que me iban pidiendo imágenes de sus espectáculos. Más tarde comencé a realizar retratos y desnudos en estudio para comprender mejor el acto fotográfico y estudiar otras posibilidades de producción y aprendizaje. Con el tiempo he ido ampliando mi panorama de intereses, las estrategias de composición, la construcción y afinamiento de la mirada.

He llamado a este blog Miradalateral por la multiplicidad de sentidos que pueden poseer las imágenes, por su calidad de registros temporales suspendidos en la memoria, por su capacidad de incrementar la observación, por su disposición sobre el dominio de lo visible y el poder de manipular la realidad.

Creo que las tres personas del verbo en la fotografía serían: luz, encuadre y enfoque.

Tres parámetros físicos que intuyo forman la sustancia base de las construcciones metafóricas en que se mueven las imágenes fotográficas. También debería decir los motivos, que serían como la fe de ese supuesto orden teológico.

Uso esta metáfora religiosa, porque como decía John Berger, nuestra mirada está determinada por nuestras creencias, y yo fui educado en la mitología católica.

La cuestión de si las fotografías registran la realidad o son invención, me parece un argumento metafísico y no doy mucho crédito a esta controversia, quizá porque tengo el presentimiento de que toda realidad es invención y es también, probablemente, el ejercicio de nuestra memoria, de la cual depende nuestra interpretación del mundo.



Welcome

I initiated myself in photography while I was travelling.

Afterwards I started to shoot for some dance and theatre companies, from friends that wanted pictures from their shows and performances. Later on I began with portraits and nudes in a studio for understanding better the whole process about photography and for studying other possible ways of production and learning. Over time I have been expanding my spectrum of interests, composition strategies, construction and gaze’s selection.

I called this blog Miradalateral (sideview) due to the multiplicity of the senses that images can contain, for its quality of temporary records suspended in memories, for its capacity to increase observation, for its disposition on the domain of the visible and the power to manipulate reality.

I believe that the three consubstantial persons in photography would be: light, framing and focus. Three physical parameters which, I intuit, form the substancial base of the metaphorical constructions of the photographical images. I should explain as well the reason. Those would be like the faith of that supposed theological order. I use this religious metaphor because, as John Berger use to say, our look is determined by our beliefs, and I was raised in a Catholic mythology.

About the matter whether photographs register reality or are an invention: I find that it is a metaphysical argument to which I do not give much credit. Maybe because I have the feeling that reality itself is an invention and it is probably as well the exercise of our memory, which is related to our world’s interpretation.



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